Nyhetsbrev August 2020

Svetten siler, du koker over og lurer på når den besværlige «overgangsalderen» skal ta slutt. Du sitter helt i ro og det er kaldt i været. Hvordan er det mulig å bli så kokvarm og svett da?

Kan tenkes du er mann og har det på samme måte, du må bruke en sterk deodorant for å unngå store svetteringer på skjorten. Eller det drypper svette av hendene dine.. det er ikke så enkelt å håndhilse på folk  – «coronahilsen» med albuen er å foretrekke da.

Mange går med plager i årevis uten å få hjelp. Det kan være et enkelt svar, noe du spiser eller drikker hver dag...?

Skrevet av Siri Aabel MD 

Det var i turnustjenesten på Hamar i 1984 at jeg fikk være med på en operasjon der man skar over nervebaner i nakken for å bli kvitt rødme og svetting. En ung jente på 25 år. Jeg vet ikke hvordan det gikk med henne siden.  

Inngrepet gjøres fortsatt og heter «Torakoskopisk sympatektomi – operasjon for håndsvette og ansiktsrødming». Jeg husker jeg lurte på hvorfor de hadde slike plager – hva var den egentlige årsaken? 

Opp gjennom legelivet har jeg truffet mange som sliter med det jeg kaller temperatursvingninger: problemer med svetting - for mye eller for lite, kald og varm om hverandre, hetetokter, iskalde hender og føtter, klamme og svette føtter, klissvåt om natten, «svetten siler bare jeg beveger meg opp av kontorstolen».

Det er mange årsaker og ingen pasienter er like. Det som derimot går igjen hos mange er at de reagerer på mat og drikke. Vi snakker om matvarer som enten inneholder HISTAMIN eller som trigger kroppens eget HISTAMIN.

Du kan sjekke spørreskjemaet vi bruker på Green Doctors her.

Histamin er et kjemisk stoff i gruppen «biogene aminer». Det produseres i hvite blodceller - mastceller. Når vi får en allergisk reaksjon dvs. nyser, klør, øyne og nese renner og vi blir trett og slapp, da er det mastcellene slipper ut histamin i blodet. Det er dette stoffet som gir irritasjon og kløe. Medisiner du får på apoteket heter «anti-histaminer» - de skal dempe og redusere histaminreaksjonen.

Det jeg beskriver her er kroppens eget histamin, men så finnes det matvarer som inneholder ulike mengder histamin og det er disse matvarer du kan reagere på uten å vite det:

Er du en av de som har bestemt deg for å legge om å spise sunt? Lavkarbo? Intermitterende faste? Har du lært at det er viktig å spise fermentert mat, surdeigsbrød eller ta eplesidereddik i kraften du koker? – alt dette er vel og bra, men ikke hvis du har intoleranse for histamin.

Sunne matvarer som dessverre kan gi deg symptomer:

Spinat, oliven, avocado, epler, appelsiner, sitron, bringebær, jordbær, alt med eddik, kakao og sjokolade, peanøtter, cashewnøtter, pepper mfl.

Å nei tenker du nå – alt dette får jeg i meg daglig!

En komplett liste finner du ved å gå til SIGHI – en sveitsisk interesse gruppe for histaminintoleranse.

Hva gjør jeg for å finne ut om dette feiler meg?

Det er hjelp å få – man kan måle histaminnivå i blodprøve.

Vi bruker Lab1, her er hva de skriver om histamin:

Beskrivelse

Biogene aminer, som histamin, dannes ved nedbrytning av spesielle aminosyrer i maten. Histamin er det mest fremtredende biogene aminet og kan fremkalle symptomer hos mennesker. Hvis du spiser matvarer med høyt innhold av histamin, kan du få akutte symptomer på intoleranse. Stoffenes virkning kan forsterkes, hvis du samtidig drikker alkohol eller tar bestemte former for medisin. Histamin og andre biogene aminer kan forekomme i forhøyede mengder i f.eks. rødvin, ost, spekepølse og surmelksprodukter, samt i noen fisk og fiskevarer, f.eks. tunfisk, makrell med flere. Histaminintoleranse kan gi en rekke ulike symptomer og plager.

Kilde: lab1.no

Videre er det å eliminere histaminmat eller den mat som trigger kroppens eget histamin. Dette kaller vi eliminasjon – provokasjons diett.

Det kan være lurt å bruke et symptomskjema der du skriver ned alle plagene og gir dem et tall mellom 0-10, der 10 er verst eller veldig ille og 0 er at du ikke har noen plager i det hele tatt. Eks. hetetokt = 10 betyr at du må ta en kald dusj fordi du koker helt over.

Det er ulike meninger om hvor lenge man må kutte ut disse matvarer, men her har jeg erfaring med at 14 dager holder. Da vil kroppen gi deg svar. Og så kan du teste ut en og en matvare.

Jeg anbefaler deg å bruke et symptomscoreskjema, du kan laste det ned her. Hver kveld setter du et tall for hvor ille plagen var den dagen og så summerer du. Jeg har pasienter som har hatt langt over 300 i totalscore og etter 14 dager med eliminering er de nede på 30. Det er heftig bedring av situasjonen og viser deg hvor syk du kan bli av mat.

PUH – det er jo prosjekt da. Akkurat som med magesyren😊

Men det er verdt det.

Så for å avlære cellene dine at mat er farlig og få de til å slutte å reagere allergisk har vi alle forstått at det finnes flere veier. Det å finne balansen i livet kan være å stresse mindre, puste med magen og gi deg selv tid til å spise. For andre kan det være helt andre ting.

I neste nyhetsbrev skal jeg forklare deg hvordan vi kan få kontakt med underbevissheten og spørre kroppen hvor den sitter fast. Hvor startet det hele? Hva er den egentlige årsaken til dine plager? Var det den kneskaden du fikk da du var 17år? Eller var det at du aldri ble sett av din mor eller far? Eller at du mistet din beste venn i 4.klasse og ingen snakket med deg om det etterpå? Vi vet at emosjonelle sjokk også sitter fast som minner i cellene våre og gir blokkeringer.

Vær god mot deg selv!

922 90 827

Rasmus Winderens vei 51, Oslo

Picture1.png
  • Black Facebook Icon

© Green Doctors AS 2020